25 Ağustos 2014 Pazartesi

Ayrıntılı Query Rehberi.

Blog da bir süre gezinen yazar adayları buralarda mısınız? 

  Query metninin ne demek olduğunu. Ne işe yaradığını, önceki yazılarımda anlatmaya çalışmıştım. Şimdi biraz daha somut kavramlar üzerinde duralım. Öncelikle kendi romanım için kullandığım Query metnini paylaşacağım. Daha sonra metinde ilk bakışta fark edilmeyen neler var onlardan söz edeceğim. Tanıtım metni yazıyoruz kolları sıvayın.

  Tanıtım metnini tek parça olarak paylaşmaktansa, paragraflar ve bölümler halinde paylaşıp açıklamayı tercih ederim. Arada da romanımın ufak reklamını yaparım belki :) O kadar olsun artık. 

The Hook (Kanca) bölümü ile başlayalım. 

  Aşağıda gördüğünüz metin romanımın kanca, yani okuyanı daha da okuması için teşvik etmesi amacıyla yazılmış, hem kitabımdan ufak bir hava estiren, hem de merak uyandıran bir metindir. En azından bu amaçla yazıldı. 

"Değerli ********** ; (Hitap Kısmı)  

 Uzmanlar anne karnındaki çocuğun 7 aylık olduğunda, etrafını hissedebildiğini ve duyabildiğini söyler. Ancak, bazı uzmanlar için bu süreç, spermin anne karnına yerleşmesinden itibaren başlar. Eğer o ilk andan beri, her şeyi duyup, hissettiysek, şuan ki konumlarımız tesadüfî midir?"


  The Hook, yani kanca kısmını genelde okuyana yönelttiğiniz bir soruyla bitirmek mantıklı olacaktır. Gördüğünüz gibi henüz kitabımla alakalı bilgilere yer vermedim. Karakterler, mekan, tarih ve zaman ortada hiçbir şey yok. Aslında çaktırmadan, romanımın karakterlerinden biri olan, henüz tanımlanmamış bir kişinin koşullarından, okuyanı meraklandıracak bir şekilde bahsettim. Sizde bu bölümde kitabınız hakkında çok ayrıntı içermeyen bir cümle yazmaya çalışın. Unutmayın, bu bölüm için size ayrılmış karakter limiti benim yazdığım kadardır. Şu kadar veya bu kadar diye sizi sınırlandırmak istemem. Ancak 3 cümleyi geçmemeli. Sınırlandırdım sanırım. Neyse devam edelim.

Geldik zurnanın sol minör bastığı yere. Zurnadan sol minör çıkar mı bilmiyorum bu arada.


Synopsis

  Query metninizin parlayacağı ya da çöpe atılacağı yer burası. Toplamda 3 paragraf hakkınız var. Bu üç paragrafta neler yazacaksınız bilemem. Ama yazmanız gerekenler çok. Kitabınızdaki karakterlere şöyle bir değinmeli, kitabınızdaki hikayenin nasıl şekil aldığını, nerelerde yön değiştirdiğini okuyana tattırmalısınız. Buyurun kendi romanımdan örnek synopsis bölümü.

 David 8 yıldır şiddetli geçimsizliğin hakim olduğu bir evlilikte, bir düzine düşükten sonra ete kemiğe bürünebilen tek çocuktu. Annesi Sera’nın gördüğü şiddetten sonra dünyaya gelebilmesi bile bir mucizeydi. Ancak David’de olması gereken anormallik kendisini, beynimizin alt kısmında bulunan ve vücudumuzun neredeyse tüm sinir sistem ve hormon trafiğini yöneten “Hipotalamus”a saklamıştı. Öyle ki David artık, yemek, içmek ve uyumak zorunda olmayan bir insandı."
 
Doğumdan sonra taşındıkları çıkmaz sokaktaki komşularında David’e benzer çocukları vardı. Yan komşuları Grant ailesinin tek oğlu Kevin, her sabah annesinin karnında gittiği petshopta, insanlardan çok yılan, fare ve örümceklerle iletişim kurmayı öğrendi. Aleizka ise daha anne karnındayken Rus mafyasıyla tanıştı. Köşedeki salaş barın sahibi, emekli mafya lideri Bohdan’a kendi babası tarafından evlatlık verilmişti. 

Bu üç çocuğun anne rahmine düştükleri andan, o çıkmaz sokakta kaderlerinin kesiştiği ana kadar, etraflarında gelişen hiçbir olay rastlantı değildi. Onlar, Bronx’ta başlayan ve çok yakında tüm dünyaya yayılacak yeni bir ekonomik rüzgarın sahibi ve aynı zamanda David’in babası Eric Sanders’ı, Uluslar Arası Gizli Hükümet Birimlerinden, Tehlikeli Örgütlerden ve Eli Kanlı Ajanlardan koruyacaklardı. "


  Sinopsis bölümünde sizden istenen kitabınızı kaynatıp, süzgeçte süzüp, kuruduktan sonra kalanları yazmanızdır. Keşke ülkemdeki yayın evleri de böyle belgeler isteseler de herkes zamandan kazansa. Neyse synopsisi açmaya devam edelim. İlk paragrafta romanın ana karakterlerinden sayılacak olan David'i, koşullarını, ve karakter detaylarını tanıtmaya çalıştım. Sonraki paragrafta ilk paragrafta verdiğim bilgileri havada bırakmadan, hikayeyi ve karakterleri tanıtmaya başladım.

  Son paragrafta ise, bu hikaye dokusu ve karakterlerin olduğu bir romanda, neler okuyabileceğine dair okuyucuya bir çok açık kapı bırakarak synopsis bölümünü bitirdim. Burada kendi kitabıma ait dokümanları paylaşmak ne kadar akıllıca bilemem ama, Kitap nasıl tescil edilir yazısını yazan bir adamında tedbirleri vardır herhalde. Devam edelim.

Sen & Eserin

Bu bölümün bir açıklamaya ihtiyaç duyacağını sanmıyorum. Query metnimin son paragrafını aynen yazıyorum buyurunuz.


"110.000 sözcükten oluşan YETİŞKİN romanım “Merhametin Doğuşu”nda, Global olarak bozulmakta olan Aile yapısının etrafında; Bilim, Felsefe, Din, Politika, Dram, Tarihi, Fantastik, Macera, Polisiye ve Komedi gibi unsurları barındırmaya çalıştım."



  Yok içime sinmedi biraz konuşacağım. Son paragrafta hikayeniz kaç sözcükten oluşur ile başlayıp hangi hedef kitle için olduğunu belirtiyorsunuz. Ayrıca, şimdiye kadar varsa yayınlanmış çalışmalarınız, ödülleriniz, şuan da herhangi bir gazete dergide yazıyorsanız onları da bu son bölümde yine 3 cümleyi geçmeyecek şekilde belirtebilirsiniz.

  Diğer yazılarımı okumayanlar için tekrar belirtmemde fayda var, Türkiye'deki hiçbir yayın evi (hadi o kadar iddialı olmayalım) çoğu yayın evi sizden bu şartlarda bir başvuru istemez. Çoğu başvurmanıza izin vermez, diğer kısmı da kitabınızın tamamını göndermenizi ister.

Ancak siz benim anlatmaya çalıştığım teknikleri kullanarak bir kaç bin adım öne geçtiniz bile.

  Son olarak bu başlık altında beraber çalışmalar yapabiliriz diye düşünüyorum. Query ya da synopsis yazarken zorluk çekenler, blog üzerinden bana mesaj atabilirler. Metinlerini yazıp bitirmiş olanların yazılarını da başka bir başlık altında yayınlamayı düşünüyorum. Hem ziyaretçilerimize de okuyacak örnek eserler vermiş oluruz, hem de ufak ufak toplanırız diye düşünüyorum.

Bol Şanslar.
Sertan Comertel


6 yorum:

  1. harika emeklerinize sağlık, bir kitap yazdım, sizin rehberliğinizle birşeyler yapabilirmiyim bakalım.

    YanıtlaSil
  2. Merhaba Sertan Bey, blogunuzu çok beğendim. Gerçekten işime yarar bilgiler buldum. Teşekkür ederim. Bir roman yazdım. Üçleme şeklinde devam edecek. Ve şu an çeviri sürecinde. Yurt dışında yayımlatmak niyetindeyim. Query yazımı bitirdim. Sizinle paylaşabilirim. Hem tavsiyelerinizi almak, hem de blogda yayınlamanız için.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sanki başka evrenden geri gelmiş gibi geç geri dönüşüm için özür dilerim. Query için mail atarsanız buradan paylaşabilirim. (buraları biraz boşladım aramızda kalsın:) sertancomertel@gmail.com

      Sil
  3. benimde kitabim cok az bi zaman sonra hazir simdiden heycanlandim thanks bro for all

    YanıtlaSil