1 Kasım 2014 Cumartesi

Oyun Sektörü: Türkiye vs Amerika

  İki ülke arasındaki farkları yazılarımın çoğunda dile getirmeye çalıştım. Sanmayın ki ülkemiz diğer ülkelerle baş edemeyecek halde. Ben gerekli şartlar oluştuğunda HALA iyi Bi' Şeylere imza atabileceğimizi düşünüyorum. Ancak gelin bunun öncesinde gerçeklerle yüzleşelim ve şapkalarımızı önümüze koyalım. Ayrıca, Torrent mi Orijinal Oyun mu? Adlı yazımda da benzer karşılatırmalar bulabilirsiniz. Göz atmayı unutmayın.

  Tarih 25 Aralık 2006. Herkese açık beta sürecinde olan tamamen Türk yapımı bir oyun. 1 Nisan 2007'de tam sürüm halinde cillop gibi serverları ile Türkiye'nin ilk devasa online oyunu olarak oyuncuların karşısına çıkarıldı. Bende dahil olarak buram buram memleket kokan bu oyuna herkes hayran oldu ve daldık maceranın içine. Ve oynadık oynadık oynadık. Aradan kısa bir süre geçti ve oyun kendini geliştirmeye, yönetici ve teknik kadrosunu genişletmeye başladı. 13 Mayıs 2009'da bir ek paket devreye girdi ve işler daha lezzetli hale geldi. 11 Haziran 2010'da başka bir genişleme paketi devreye girdi ve oyun artık gerçekten oynanabilirliği yüksek, online bir dünya haline geldi. Ancak sonra bizi Amerikan oyun yapımcıları ile ayıran bir özellik girdi devreye. Oyun yapımcılarının tutumları, yönetici ekibinin değişen tutumu, biz oyuncuları mutlu etmemeye, düşündürmeye başladı oyun hakkında. Oyuna bu tarihlerde sonra 2 ek paket daha geldi ve son ek paket 25 Aralık 2012 tarihinde son buldu.

  6 kişilik ekip tarafından tamamlanan bu oyun 3 yılda bitirildi ve 200 Bin $'da altında bir bütçe ile görücüye çıktı. Şu sıralar ne halde olduğunu bende bilmiyorum ancak oyuncu sayısında azalmalar olduğunu duyuyorum. 2014'ün sonlarında olduğumuzu düşünürsek, son ek paketten sonra oyuna gelmeyen yeniliklerde ne halde olduğunu bizlere acıklı bir ses tonunda söylüyordur sanırım.

  Oyunun ismini vermedim vermeyeceğim de. Burada önemli olan oyunun ismi yada ilgili kişiler değildir. Bu kadar sağlam çıkış yakalamış bir oyun neden düşüşe geçiyor? Oyunun 2010 yılları arasında Türk Telekoma satıldığı söylentileri var. Bu da başka düşündürücü bir durum.

  Ben kendime göre ülkemizde neden bir Blizzard / Rockstar Games gibi oyun yapımcıları yok az çok tahmin edebiliyorum. Çünkü biz onların yatırım yaptıkları yıllarda başka sorunlar ile uğraşıyorduk. Bugün bir metin yazarının, Level tasarımcısının, yazılımcının staj yapacağı bir tane şirket söyleyin bana. Yok.

  Baktığımızda biz zaten böyle insanların ülkemizde yetişmesini istememişiz. Az önce bahsettiğim oyundan da önce bugün oynadığınız GTA adlı oyunun ilk çıkan versiyonuna bir göz atın. Üşendiyseniz ben paylaşayım. Bu 1

   Bu da 2'den görüntüler. Hatta o zaman şirketin adı Rockstar Games  değildi. DMA Desing mı nedir tam hatırlamıyorum öyle bir firmaydı.Şu an günümüzde oyun ne hale geldi hepiniz biliyorsunuz her halde. İşte o arada bir yerlerde biz bu sektörde kaybolduk. Bugün bazılarının severek oynadığı Diablo 3 adlı oyunun yapımcısı Blizzard, kendi sitesinin ana sayfasında hala personel aramakta. Level tasarımcılar, dialog uzmanları, görsel efekt 3d yazılım uzmanları, server v.s teknik adamlar, pazarlama marketing sorumluları v.s

  Dikkat edelim bu personel arama sonsuza kadar sürecek bir işlem. Birkaç yıldır takip ederim şimdiye kadar o personel başvuru sayfası hiçbir zaman kapanmadı. Peki Blizzard bu kadar personeli ne yapıyor? Hadi Blizzardı bir yere bırakalım. Gelin Assasins Creed adlı çoğumuzun Crack dosyalarını gecelerce aradığımız oyunun yapım şirketi olan Ubisoft'un binalarını gezelim.

Ubisoft Utah Çalışanları.



















Assasin Creed ile ilgilenen çalışma grubu.
  Arada neler oldu? İpin ucu nerede kaçtı bilemem. Bana sormayın zaten. Bu sektördeki iddiamızı yaratamadan zaten kaybettik. Peki neden ilgilenmedik ülke olarak? Çok mu karsız bir sektör? Kesinlikle değil. İlk çıkan, uzun zamandır beklenen oyunlar için sizde kuyruğa girdiniz Amerika'daki oyun severlerde. Sadece ara eleman eksiğimiz mi var peki? Kesinlikle hayır. Gelişmiş teknolojide de bir o kadar gelişmemişiz.
  Biz Türk sinemasında çektiğimiz filmlerde daha yeni yeni mavi perde denilen teknoloji ile karşılaşıyoruz Kİ, bu teknoloji uzun yıllardır kullanılıyor. Sağda gördüğünüz kurulu set, oyun içindeki ufak bir karakter animasyonu için hazırlanmış. Yani siz adama vuracaksınız ve düşmanınız yere düşecek. Resimdeki kişilerin elbiseleri ise, 3d tasarımcılara, oyun için karakterlerin vücut hareketlerini daha gerçekçi yapması ve onlara bir referans noktası vermesi amacıyla kayıt ediliyor. Bu bahsettiğim sahnenin MB olarak kaşılığı belkide 10 belki de daha düşük.

  Sorunumuz büyük dostlar. Hem hızla bizlerden uzaklaşan teknolojik gelişmeleri kovalamıyoruz. Hem de her gün açılan yeni çeşit iş tanımını dolduracak cinsten insanlar yetiştirmiyoruz; Yetişmek isteyene de fırsat tanımıyoruz.

Cevat YERLİ

  Hı? Tanıdık gelmedi mi? CRYTEK? Yine mi çıkaramadın? CRYSİS? Hah. Şimdi oldu değil mi? 1978 doğumlu Türk oyun yapımcısı. Crytek şirketini 1999 yılında Almanya'nın Coburg şehrinde kurdu.2011 yılında çıkardığı Crysis oyunu ile sizi beni ve tüm dünyayı nasıl sarstı hatırlamışsınızdır. Şimdiye kadar yaptığı röportajlarda kendisine soruldu mu bilmem ama ben olsam sorardım                 "O zamanlardaki şartlarınız yeniden oluşsa, bu girişimlerinizi Türkiye'den yapmak ister misiniz? diye.

  Kesinlikle cevap vermek zorunda değil. Vereceği cevabı ben biliyorum ve onu da desteklerdim. Burada ihtiyacı olan personele ulaşamayacaktı. Level tasarımcısı yerine verdiği iş ilanına, üniversitenin halkla ilişkiler yada sekreterlik bölümünden mezun olmuş umutsuzca iş arayan insanlar başvuracaktı.

  Oyun sektörü boşa atılmaması gereken, birçok görsel iş alanı ile birlikte yan yana duran oldukça karlı bir sektördür. Ülkemizde de Cevat Yerli'ler vardır, Olacaktır. Maksat onları Amerika yada Almanya gibi ülkerlerde değil, Ülkemizde Cevat Yerli'LER yapmaktır. Olur mu? Bilmiyorum bana sormayın.

Sonra Sessizlik
Sertan Comertel

0 comments:

Yorum Gönder