27 Nisan 2018 Cuma

Mehmed: Bir Cihan Fatihi Dizisi Final Yaptı :(

  Türk televizyonlarında son dönemlerde tarihi içeriği olan diziler genelde güzel reyting rakamlarıyla hem yapımcılarını hem de oyuncularını memnun etmiştir. Aa! Bir dakika. E bu dizi de Osmanlı yok muydu? Vardı. Tarih yok muydu? Vardı. Ee? O zaman sorun çok daha başka yerlerde..



 Başlamadan hemen belirteyim beni bir televizyon eleştirmeni olarak görmeyin. Kendi halinde yazan çizen biriyim. İkinci Bahar dizisinden bu yana hiçbir yerli diziyle uzaktan yakından alakam olmadı. Olur mu yahu falan diziyi nasıl izlemezsin? Ya da şunu nasıl kaçırırsın ? tarzındaki yorumlara hiç gerek yok. İzlemediklerimi bile kenarından köşesinden araştırdım hikayesine göz gezdirdim ancak hiçbirine 2 bölümden fazla izleyecek kadar ısınamadım.   Tarihi dizilerin bu denli alıp başını gitmesine de hiçbir zaman anlam verememişimdir zaten. Son 4 yılda gerek beyaz perdede gerek televizyonlarda bir Osmanlıdır gidiyor. Karşı mıyım? Elbette değilim. Tam da burada şu soru karşımıza çıkacak;

  Şimdiye kadar yayınlanan diziler Osmanlıydı da, Mehmed: Bir Cihan Fatihi yeteri kadar Osmanlı gelmedi mi bizim millete?

   O arada ne oldu da sadece 6 bölümüne 4 milyon dolardan fazla para harcanan bir dizi reytinglerin düşük olması nedeniyle final yaptı. Kimse üzerine alınmasın ancak bu bütçe ile çoğunuzun izlediği fakir kız zengin oğlan dizilerinden 100 tane , sadece 4 kapalı sette çekilen tarihi dizilerden de rahat bi 200 tane çekilebilir. Peki bu yapımcı enayi miydi?

  Acaba Osmalı'yı Bize Anlatamadı mı? 

 Ben televizyon izlemeyen biri olarak bu sorunun cevabını etrafımda televizyon izleyen insanların gözlemlerinden yola çıkarak cevaplayabilirim. Vakti zamanında çok beğenilip Avrupa'ya sattığımız ve sonradan tadına doyamayıp çakmasını çektiğimiz Muhteşem Yüzyıl dizisi Osmanlıyı , devlet yapısını, devlet yönetimini ve edebini, (burası önemli) devlet yönetimindeki entrikaları bize daha mı iyi anlattı da sezonlarca izlediniz? Ben ne zaman televizyonun önünde geçsem 

Hürrem:  "sülümağn sülümapn geliyr keaçın keaçın saklanın"

  Tarzında ortalarda dolanıyordu. Yani bize Osmanlıyı daha iyi anlatmamıştı aslında. Türkiye'de dizi izleyen bayan kitle devlet yönetiminde oluşan entrikaları çok merek eder desem buna da bir tek Kadir İnanır herhalde. Ya beyler neyi merak eder? Onlarda koca memeli botokslı botokslu dudakların ne kadar sıklıkla 333 dediğine göre değişir. 

  Ayda Yılda Bir Dizi Beğendim Onu da Yayından Kaldırdınız!

 Yıllardır hiçbir diziye bağlanamamış tarihi ve Osmanlı temalı dizilerden genelde uzak durmuş biri olarak benim yaptığım yorum ne derece etkili olur? Bence oldukça etkili olur çünkü ben her önüne geleni izlememişim aralarından seçmişim. İzlediğim dizide içinin dolu ya da boş olduğuna dikkat etmişim. Demek ki yeterli sayıda değildik arkadaşlar. Memlekette bu diziyi sadece benim beğendiğimi söyleyemeyiz. Benimle birlikte olanlara şimdiden geçmiş olsun diyorum. Maalesef biz azınlıktayız.

  Televizyon ve reyting dalgametresi

  Bu ikisinin oluşturduğu sektör okuyan , araştıran, olayın teknik kısmıyla ilgilenen, anlatılan konuyu zaten bilen ya da önceden araştırmış, koca yüzlü İtalyan vari adamlar ya da Avrupayi vücut hatlarına sahip kadınları aramayan, dizilerde içerik arayan insanların televizyon karşısına geçmesini istemiyor.

  Bu sektör diyor ki, "aha bu kız fakir aha bu oğlan zengin bunlar 6 sezon saklanbaç oynayacak izleyin". Ya da "aha bu oğlan eski mafya burası da bilmem ne buradan çıkış yok 7 sezon çaktık izleyin". Aha bu padişah bu da onun haremi her bölümde bunlarda 50 tanesine hallene, izleyin". Yahu tamam ne yaparsa yapsın ama Mehmed var burada. Dizide de anlatıldığı üzere Mehmed halvette hoşbeşte gibi görünüp o sırada harıl harıl kuşatması için çalışıyordu. Bakın ne kadar Matematik ve Astronomi ile ilgili-bilgili , bakın ay tutulmasını hesaplayan bir padişah! Yok sallamadı kimse. Neden o sahnede yeterli meme yoktu belkide.

  Özetle

  Ben ve benim gibi olan izleyici kitlesi televizyonlarını kapatıp koltuklarından kalktılar. Sizin zaten sektörde bu anlattığım tarzda izleyiciye ihtiyacınız yok. Bizi televizyonun karşısında istemiyorsunuz. Hali hazırda yaptığınız işleri izleyen kitle size yetiyor. Alan veren memnun döngüsü yani. Muhteşem Yüzyıl- Diriliş bunlarda aşağı yukarı aynı evrende diziler ancak Mehmed daha az Osmanlıymış demek ki. . Padişahları hükümdarları da ayrıştırmaya başladık gibi geldi bana. Kanuni Osmanlı da Mehmed değil miydi? Ya da daha mı az Osmanlıydı ben bilemedim.

  Son Eleştiri

  Çevremde bu diziyi kaçıran, denk gelmeyen tanıdıklara sordum neden izlemediniz diye. Aldığın cevaplar genelde haberimiz olmadı yönündeydi. Belki de yukarıda anlattıklarımın yanında tanıtımlar bölümünde de sorunlar vardı. Televizyon izlemeyen kişilere tanıtımları etkili bir şekilde ulaşmadı belki de. Ama üzüldüm be. Fetih 1453'ü izledim. Efektler ile organik sahneler arası geçişi son derece kopuk bulmuştum ve beğenmemiştim. Elden bir şey gelmez. Mehmed Bir Cihan Fatihi Bizansı kuşatamadı. Ne güzel olurdu ama o sahneler. Ah ah.

İyi Seyirler
Sertan Comertel

0 comments:

Yorum Gönder